FAQ

Pytania odnośnie mechaniki gry. Wskazówki dla nowych użytkowników.

FAQ

Postprzez kolar » Wt maja 17, 2011 20:03

Zanim zagłębisz się w FAQ przeczytaj opis gry: http://vojna.pl/opis.html - znajdują się tam podstawowe informacje, FAQ jest ich uzupełnieniem.

OGÓLNIE O GRZE

1.Jak zmienić nazwę prowincji?
Przede wszystkim: to dobrze, że tutaj trafiłeś. Zmiana nazwy prowincji to zawsze zagadka dla nowych graczy. Jeśli chcesz być dobrym graczem musisz nauczyć się zadawać pytania. Trafiłeś tutaj, więc pewnie szybko zrozumiesz na czym polega Vojna.

Aby zmienić nazwę prowincji, zaznacz wybraną prowincję i kliknij w kreskę oznaczoną strzałką na poniższym screenie:
Obrazek

2. Jak długo trwa edycja?
Edycja trwa do momentu, w którym ktoś zyskuje taką przewagę nad innymi, że dalsza gra nie ma sensu. Zwykle pojawia się w tym czasie głosowanie na forum, w którym gracze podejmują decyzję o rozpoczęciu nowej edycji. Do tej pory edycje trwały ok. 1000-1500 tur.

EKONOMIA

1. Skąd mam wziąć żelazo, siarkę i sól?
Te zasoby można wydobywać w kopalniach. A kopalnie można wybudować tylko na prowincjach z zasobami (kopalnia to zwykły budynek z zakładki 'budynki'). Poniżej oznaczone zostały prowincje z zasobami:
Obrazek
Zasoby widać na mapie ekonomicznej i wojskowej (na dyplomatycznej nie widać).
Prowincji z zasobami jest na mapie niewiele. W późniejszym etapie wszystkie zostają zajęte i możliwe, że będzie trzeba o nie walczyć.

Raz na jakiś czas pojawiają się też złoża tymczasowe. Nie różnią się one niczym od zwykłych poza tym, że w pewnym momencie mogą się wyczerpać. To, gdzie takie złoża się pojawią, jest losowe, ale u graczy słabszych szansa jest większa.

2. Jaka jest najlepsza taktyka rozwoju państwa?
Oczywiście jednej taktyki nie ma, bo jest ona zależna od sytuacji. Można jednak podać kilka 'dobrych praktyk':

Zaraz po rejestracji w grze najlepiej:
- wysłać wojsko na prowincję tubylczą (o ile posiadamy wojsko o liczności zbliżonej do populacji prowincji - to zagwarantuje nam przewagę w walce)
- wojsko należy wysłać jak najszybciej, bo jego utrzymanie kosztuje a na początku gry przychody są minimalne

W trakcie następnych tur ważne jest:
- podbicie możliwie wielu prowincji
- podbicie prowincji z zasobami (szpiedzy nie powinni odpoczywać)
- rozbudowanie tartaku i farmy w każdej z prowincji
- rozbudowanie 'narzędzi' w badaniach - wysoki poziom tego badania potrafi KILKUKROTNIE podnieść przychody z tartaków, farm i kopalni

3. Czy opłaca się podbijać sąsiadujące ze sobą prowincje?
Tak. Prowincje otoczone przez inne dostają gospodarczy bonus spójności. Im więcej prowincja ma sąsiadów tym większy jest bonus. Najłatwiej wytłumaczyć to na przykładzie:
Obrazek
Czerwone prowincje należą do jednego państwa. Załóżmy, że prowincje A i B są takie same (te same budynki, ta sama liczba ludności). Jeśli prowincja otoczona ze wszystkich stron przyniesie dochód 123 drewna i złota, to:
- prowincja A ma 0 sąsiadów, tzn że przyniesie dochód o połowę mniejszy niż prowincja otoczona ze wszystkich stron tzn: 50% + 0/8 * 50% = 50% ze 123 czyli 62
- prowincja B ma 5 sąsiadów, więc przyniesie dochód równy 50% + 5/8 * 50% = 81,25% ze 123 czyli 100

BITWY

1. Co wpływa na wynik bitwy?
Na wynik bitwy poza licznością i typem wojsk mają wpływ: budowa terenu (im wyżej tym łatwiej się bronić), dowódcy, morale, zmęczenie, bonus spójności (prowincje otoczone przez inne prowincje tego samego państwa łatwiej się broni), stolica (w stolicy łatwiej się bronić), podział wojska (np: najlepszy oddział poległ w pierwszej fazie bitwy - lepiej było go podzielić na 2-3 mniejsze).

2. Jak działa bonus spójności?
Bonus spójności dodaje ataku armiom atakującym prowincje, które są oddalone od reszty państwa. Poniżej znajduje się obrazkowe przedstawienie problemu. Czerwona prowincja to ta, w której odbywa się bitwa. Brądzowe są prowincje państwa, na którego terenie rozgrywa się bitwa. Białe są prowincje tubylcze a zielone to prowincje innych państw.
Bonus (razy tyle będzie mnożony atak najeźcy) jest podany tylko przykładowo. W rzeczywistości może się on zmienić.
Obrazek
W tej sytuacji bonus będzie ok 10.
Obrazek
W tej sytuacji bonus będzie w okolicach 7. Prowincje obcego państwa nie mają wpływu na bonus.
Obrazek
Bonus w okolicach 2.
Obrazek
Bonus w okolicach 2.
Obrazek
Bonus w okolicach 1, czyli brak bonusu.
Obrazek
Bonus w okolicach 2. Bliskość stolicy państwa wpływa na bonus.

Przykład z życia wzięty. Gracz Rivelo został zaatakowany przez Matipl w prowincji oznaczonej kółkiem. Jego inne prowincje są oznaczone na czerwono.
Obrazek
Wycinek z bitwy:
Kod: Zaznacz cały
[matipl4865] (1972) halabardier atakuje lekka kawaleria (10) [rivelo]
Oddział miał życia: 1200
Uderzenie odebrało: 132034 (dow. atak=0.91, dow. obrona=0.381, morale=3.717, zmęczenie=0.805, b. spójności=7.891, b. terenu=0.995, pora roku=0.25)

Bonus spójności był równy 7.891, czyli wojska Matipl były 7 razy silniejsze!

3. Czy bonus spójności działa gdy walczę z tubylcami albo buntem?
Nie, w takich przypadkach bonus ten nie jest uwzględniany.

4. Czy bonus spójności może być ujemy (tzn czy atakujący może mieć taki bonus, że zada mniej obrażeń)?
Tak, jest to możliwe. Np w przypadku gdy Twoja prowincja jest blisko stolicy a jednocześnie jest otoczona ze wszystkich stron przez inne prowincje.

NAUKA i DRZEWKO TECHNOLOGII

1. Dlaczego nie mogę rozwijać badań z zakładki nauka pomimo, że spełniłem wszystkie wymagania?
Prawdopodobnie nie spełniłeś wszystkich. Dokładniej: Twoje wydatki na naukę nie są wystarczające. Spójrz jeszcze raz na drzewko technologii. Im badanie bardziej na prawo tym większych wydatków na naukę wymaga badanie.
Obrazek

2. Ustawiłem wydatki na naukę na 100% i spełniłem wszystkie wymagania a nadal nie mogę rozwijać nowych badań, co robić?
Trzeba pamiętać, że wydatki na badania kumulują się. Wydatki na naukę nawet na poziomie 100% nic nie dają po kilku turach. Prawdopodobnie będziesz potrzebował poczekać znacznie dłużej. I wreszcie ostatnia rzecz: na początkowym etapie gry państwo zarabia mało i nawet 100% wydatków na naukę przez 50 tur nic nie da. Najpierw rozwiń gospodarkę!

STABILNOŚĆ

1. Co tak własciwie oznacza wartość liczbowa Stabilności?
Stabliność 100 - sytuacja idealna, bunty zdarzają się sporadycznie
80 - bezpieczna granica, bunty zdarzają się częściej ale jeszcze nie doskwierają
40-50 - na tym poziomie rozpoczyna się problem ze stablinością, warto odczekać parę tur.
30-40 - jest źle
20-30 - jest bardzo źle
0-20 - świat się wali, ludzie demonstrują, w każdej prowincji musi stać oddział by tłumić ataki rozwścieczonego tłumu.

2. Im większe państwo tym trudniej utrzymać mu stabliność. Przy czym chodzi tu o wielkość względną. Państwo z setką prowincji nie jest duże o ile istnieje wiele państw z większą liczbą prowincji. Masz najwięcej prowincji na mapie? Lepiej zwiększ wydatki na stabilność.

3. Suwak stabliności w badaniach ciągłych jest bardzo ważny. Efekty jego działania pojawiają się z opóźnieniem kilka/kilkanaście tur.

4. Im dłużej nie walczymy tym nasza stabliność jest "mocniejsza". Po wielu turach spokoju można pozwolić sobie na więcej wojen.

5. Atakowanie buntów ma mniejszy wpływ na stabilność niż atakowanie zwykłych użytkowników.

6. Co to jest zaufanie społeczne (wartość widoczna na prawo od stabilności)?
Zaufanie społeczne jest to najważniejszy parametr wpływający na zmiany stabilności. Zaufanie rośnie w turach, w których gracz nie prowadził walk. Wartość ta może rosnąć nieograniczenie (w przeciwieństwie do stabilności), czyli można ją 'zbierać' przez pewien czas tak by w trakcie wojny mieć mniejsze problemy z utrzymaniem stabilności.

7. Tydzień temu miałem 200 zaufania społecznego, a teraz mam 400 i nie widzę różnicy w zachowaniu stabilności, dlaczego?
Gdy wartość zaufania społecznego rośnie od 0 do mniej więcej 100 coraz łatwiej jest utrzymać stabilność. Od 100 w górę poprawy już nie ma (tzn między 100 a 200 a 1000 nie będzie widocznej różnicy), ale za to punkty zaufania zbierają się na przyszłość.

SOJUSZE I KONFEDERACJE.

1. Chciałbym przemieszczać się swoim wojskiem po prowincjach innego gracza a nie jestem z nim w konfederacji, co mogę zrobić?
Jeśli zarówno Twój stosunek do tego gracza jest pozytywny jak i jego do Ciebie, możesz śmiało maszerować po jego prowincjach. Pamiętaj jednak, że taki pakt o nieagresji jest nietrwały.

2. Mamy konfederację. Na początku płaciliśmy niewiele za jej utrzymanie a obecnie opłaty są strasznie duże. Dlaczego tak jest? Co można z tym zrobić?
Opłata za konfederację zależy od siły i liczności konfederatów. Aby zmniejszyć opłaty będziecie musieli wyrzucić z konfederacji jakichś graczy albo przyjąć początkujących (takich graczy którzy mają po kilka prowincji).

3. Co stanie się, jeśli w bitwie weźmie udział wojsko, które ma stosunek przyjazny (z wzajemnością) do wszystkich innych uczestników?
Wtedy taka armia nie bierze udziału w walce. Przykład: http://pokazywarka.pl/husaria/ - cmr i b52 są w konfederacji, krystian jest w innej konfederacji i ma wrogi stosunek do cmr ale przyjazny do b52 w efekcie wojska b52 przyszły pooglądać sobie walkę swoich sojuszników 8-). Swoją drogą, jest to też przykład tego jak ważne są stosunki dyplomatyczne w Vojnie.

POPULACJA PROWINCJI

1. Dlaczego populacja w moich prowincjach nie wzrasta? Od czego zależy przyrost naturalny?
Przyrost naturalny jest zależny przede wszystkim od wysokości podatków. Im wyższe podatki tym chętniej ludzie uciekają z prowincji. Można też budować łaźnie miejskie w prowincjach, wzrost poziomu higieny pociągnie za sobą wzrost liczby ludności. Trzeba pamiętać, że walka z buntownikami w prowincji powoduje straty w populacji (równe liczbie powstańców).

2. Dlaczego opłaca się mieć wysoką liczbę ludności?
Z większej liczby ludności można oczywiście ściągnąć większy podatek ale nie jest to jedyny plus. Im większa liczba ludności tym większe przychody przynoszą farmy i tartaki. Jest to szczególnie istotne w późniejszych etapach gry gdy mamy prowincje po 100 tys. ludności i farmy/tartaki na wysokim poziomie.
kolar
Site Admin
 
Posty: 458
Dołączył(a): N paź 17, 2010 23:20

Re: FAQ

Postprzez kolar » Pt sie 12, 2011 14:32

SZPIEDZY

1. Czy umieszczenie w prowincji więcej niż jednego szpiega i wydanie każdemu rozkazu jakiegoś sabotażu zwiększy szansę na jego powodzenie?
Nie, dlatego nie warto wysyłać kilku szpiegów do jednej prowincji.

2. Próbowałem sabotować mojego wroga, ale nic poza sprawdzeniem stanu jego państwa nie działa. Dlaczego?
Na powodzenie akcji szpiegowskiej mają wpływ dwie rzeczy: różnica poziomów badania "szpiegostwo" pomiędzy szpiegującym a szpiegowanym oraz stabilność szpiegowanego. Najlepszy moment dla akcji szpiegowskich jest wtedy, gdy wróg ma naprawdę niską stabilność (0-30), wtedy szansa powodzenia akcji szpiegowskich może być nawet na poziomie 50-80%.

3. Od czego zależy liczba przejmowanych jednostek przy powodzeniu sabotażu "podburz wojska"?
Liczba przejmowanych jednostek zależy od poziomu wydatków na wojsko sabotowanego. Trzeba jednak zaznaczyć, że nawet jak wróg ma zerowe wydatki na wojsko to to nam nic nie da jeśli akcja szpiegowska się nie powiedzie (o tym w pkt 2).

PORUSZANIE SIĘ PO MAPIE

1. W jaki sposób mogę przedostać się przez morze/ocean/rzekę ?
Wojsko można transportować statkami. Statki tworzone są w stoczniach. Stocznia to budynek, który można postawić w prowincjach graniczących z wodą (trzeba spełnić też inne wymagania widoczne w drzewku technologii).
Obrazek

2. Ile wojska mogę załadować na statek?
Na razie nie ma limitu, choć prawdopodobnie zmieni się to w przyszłości.

3. Czy można załadować wojsko na statek i jeszcze w tej samej turze odpłynąć?
Taka akcja nie powiedzie się zawsze. Jeśli nie uda się załadować wojska na czas statek wypłynie w morze bez wojska. Z tego powodu załadunek na statek jest momentem w którym trzeba uważać (wróg może to zauważyć i zniszczyć flotę i wojsko). Tak samo jest z wyładunkiem.

4. Próbowałem załadować wojsko na statek, ale po przeliczeniu tury wojsko było nadal na lądzie, co się stało?
Prawdopodobnie wykonałeś dwu-klik zamiast pojedynczego kliknięcia. Prawidłowa procedura załadunku wygląda tak:
a) zaznaczasz jednostkę lądową (jeden klik)
b) klikasz na statek gdzie ma zostać załadowana jednostka (JEDEN KLIK)
Normalne poruszanie jednostkami wymaga dwu-kliku dlatego trzeba pamiętać, żeby przy załadunku zachować szczególną ostrożność. Aby mieć pewność, że załadunek się powiedzie można odświeżyć stronę i zobaczyć czy cel ruchu jednostki jest nadal podświetlony na niebiesko.

Poza tym trzeba pamiętać, że załadunek i wyładunek może się obywać tylko wtedy gdy armia i statek są na sąsiednich prowincjach:
Obrazek

5. Często mam problemy ze znalezieniem swoich prowincji na mapie, czy jest na to jakaś rada?

W nawigacji mogą pomóc 3 rzeczy: przycisk 'wyśrodkuj mapę' (w głównym menu), nazywanie prowincji (np nazwa 'ZlotoNaZachodzie' pozwoli wybrać odpowiednią prowincję w zakładce 'budynki' bez konieczności szukania jej na mapie), i wreszcie minimapa.
Aby zobaczyć minimapę należy kliknąć w małą różę kierunków w prawym górnym rogu - oznaczone strzałką poniżej:
Obrazek

6. Dołączyłem do gry w połowie edycji i wylądowałem w środku innego państwa. Teraz chciałbym podbić prowincję nadmorską ale moje jednostki nie mają wystarczającego zasięgu. Co robić?

Niestety jesteś uzależniony od państwa, które Cię otacza. Jedyną możliwością jest poproszenie sąsiada o stosunek przyjazny (sam też ustaw na przyjazny) dzięki czemu będziesz mógł poruszać się swoim wojskiem po jego prowincjach (możesz też dołączyć do konfederacji tego gracza, ale będziesz potrzebował zaproszenia). Jeśli nie uzyskasz zgody na stosunki przyjazne, pozostaje atak i wtedy może być ciężko - nawet jeśli uda Ci się uciec z pola walki wojskiem, sąsiad prawdopodobnie będzie żądał krwi za zniewagę.
kolar
Site Admin
 
Posty: 458
Dołączył(a): N paź 17, 2010 23:20

Re: FAQ

Postprzez kolar » Pt lut 10, 2012 14:52

WYMIANA ZASOBÓW, POŻYCZKI, PRZEKAZYWANIE PROWINCJI

1. Do czego służy podstrona państwo -> Pożyczki i wymiana zasobów ?
Ta podstrona rozszerza (o nowe opcje) wymianę zasobów pomiędzy graczami. Mamy takie możliwości jak:
- wymiana surowca za surowiec (nie tak jak na giełdzie: surowiec -> złoto -> surowiec)
- darowizna - przekazujemy innemu graczowi zasoby bez konieczności oczekiwania (jak w trakcie głosowania w konfederacji)
- przekazanie innemu graczowi prowincji
- udzielanie pożyczek pod zastaw prowincji

2. Co to jest zastaw?
Zastaw jest to prowincja, która gwarantuje nam zwrot pożyczonych zasobów (hipoteka?). Jeśli pożyczkobiorca nie spłaci należności w terminie to traci zastaw na rzecz pożyczkodawcy. Zastaw nie jest konieczny. W szczególności: oferta przekazania surowców bez zastawu jest jak darowizna.

3. Jak wymienić się zasobami z innym graczem?
W kolumnie 'twoja oferta' określasz ile surowców przekażesz innemu graczowi. Trzeba tam też podać login gracza. W kolumnie 'oczekujesz zwrotu' określasz surowce, które chcesz otrzymać w zamian. Najlepiej pokazać to na przykładzie:
Obrazek
Wysyłając ofertę taką jak na obrazku:
-przekazujemy 9999 drewna i 1234 siarki graczowi 'kolar'
-kolar musi oddać 4321 żelaza w terminie do 12 tur
-jeśli kolar nie odda należności przed upływem 12 tur to utraci prowincję 70:13 (zwaną inaczej zastawem)


4. Wysłałem ofertę innemu graczowi ale nic nie pojawiło się w tabelce 'udzielone pożyczki'. Co się stało?
Jeśli wysyłasz ofertę to trafia ona do skrzynki odbiorczej użytkownika. W takiej wiadomości znajduje się link, który trzeba kliknąć by zaakceptować ofertę.

5. Co jeśli inny gracz nie zaakceptuje mojej oferty?
Ważność oferty wygasa po 20 turach.

6. Jak przekazać innemu graczowi swoją prowincję?
Gracz, z którym dokonujesz wymiany, musi wysłać ofertę z zastawem będącym wymienianą prowincją. Ofertę musisz zaakceptować. Jeśli 'czas spłaty' będzie równy 0 to w następnej turze gracz otrzyma Twoją prowincję. UWAGA: w momencie przekazania prowincji dochodzi do utraty wszystkich rekrutowanych w niej jednostek (nie można przekazać innemu graczowi jednostek).

7. Udzieliłem innemu graczowi pożyczki pod zastaw prowincji P. Co stanie się, jeśli P zostanie przejęte przez kogoś innego?
Pożyczka jest dziedziczona razem z nieruchomością - tak jak przy dziedziczeniu spadku (w prawdziwym życiu oczywiście). Nowy właściciel P musi spłacić prowincję, w przeciwnym przypadku otrzymasz ją Ty. Ale to nie wszystko, poprzedni pożyczkobiorca płaci karę w wysokości 10% wartości długu.

8. Chcę wysłać ofertę pożyczki graczowi G. Niestety nie mogę wybrać zastawu, pomimo tego że G posiada prowincje. Co robię źle?
Nic nie robisz źle. Wszystko wskazuje na to, że G ma zadłużone wszystkie prowincje. Nie można wziąć dwóch pożyczek pod zastaw jednej prowincji.

9. Co stanie się, jeśli kliknę 'anuluj' w tabelce 'udzielone pożyczki'?
Spowoduje to anulowanie pożyczki. Nie odzyskasz swoich zasobów ale na pewno możesz liczyć na wdzięczność dłużnika :)

10. Wysłałem ofertę jednemu z graczy, ale on jej nie zaakceptował. Kiedy odzyskam moje zasoby?
Zasoby odzyskasz 20 tur po wysłaniu oferty (czyli jeden dzień). Przez ten czas zasoby są zamrożone. Nie możliwe jest 'spamowanie' ofertami.
Obrazek
kolar
Site Admin
 
Posty: 458
Dołączył(a): N paź 17, 2010 23:20

Re: FAQ

Postprzez kolar » N paź 13, 2013 10:30

KOLONIE
1. Co to jest kolonia?
Kolonia to prowincja znacznie oddalona od stolicy państwa. To czy oddalenie jest "znaczne" zależy od numeru tury. Przy każdym przeliczeniu tury ustalany jest próg odległości prowincji od stolicy, od którego zostaje ona zaliczona do kolonii. Zależność progu od numeru tury pokazuje tabelka niżej (próg w turach niewymienionych będzie proporcjonalny, tj np. w turze 53 można spodziewać się progu ok. 14).
Kod: Zaznacz cały
tura  próg
  1    12
100    16
200    21
300    27
500    45
800    91

Przykład: mamy stolicę 10:10 i prowincję A 10:25, odległość tych prowincji od siebie wynosi 15, więc w turze 1 prowincja A będzie kolonią (próg 12 jest mniejszy niż odległość 15), a w turze 100 już nią nie będzie.

2. Co zmienia fakt, że prowincja jest kolonią?
W koloniach znacznie częściej występują bunty. Nawet gdy stabilność państwa wynosi 100 to szansa na bunt w kolonii jest równa 5%. Oznacza to, że utrzymanie kolonii jest trudne i może wymagać dużych nakładów (koszt wojska do odbicia buntów, koszt utrzymania stabilności).

Trzeba też zauważyć, że zgodnie z tabelą w późniejszych etapach gry kolonii już praktycznie nie ma (próg odległości jest większy niż rozmiar mapy).

Odległość prowincji x1:y1 i x2:y2 liczona jest klasycznie: sqrt((x1-x2)^2 + (y1-y2)^2)
Obrazek
kolar
Site Admin
 
Posty: 458
Dołączył(a): N paź 17, 2010 23:20


Powrót do Mechanika gry

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron

Panel użytkownika

Zaloguj